لوگو املاک آرام
ساخت ویلا به صورت شخصی

نکات مهم ساخت ویلا به صورت شخصی! چه مواردی باید رعایت شود؟

ساخت ویلا به صورت شخصی عالم دیگری دارد. دیری است که به دلیل افزایش مشکلات زندگی در شهرهای بزرگ، بسیاری از مردم بدنبال یافتن محیط هایی دنج و آرام و به دور از شلوغی و ازدحام و آلودگی، راهی مسافرتهای آخر هفته به مناطق طبیعی و سرسبز حاشیه شهرها یا مناطق کوهستانی اطراف و … می شوند. نوار سرسبز شمالی کشور که استانهای گلستان، مازنداران و گیلان در بر می گیرد، همواره یکی از نواحی پرطرفدار برای این قبیل افراد بوده است. از این میان، برای تعداد زیادی از شهروندان، خرید ویلا در شمال جهت ایجاد پایگاهی دائمی، از جذابیت زیادی برخوردار شده است.

برای تعدادی نیز، خرید زمین و ساخت ویلایی مطابق با سلیقه و نیاز مشخص خود، اولویت بالاتری پیدار کرده است.  ساخت ویلا به صورت شخصی تا حدودی متفاوت از ساخت ساختمانهای شهری ابوده و اقتضائات ویژه ای دارد. لذا در این مقاله درصدد هستیم تا اطلاعاتی در این رابطه تقدیم شما عزیزان نمائیم.

خرید زمین در شمال

خرید زمین

اگر شما بدنبال ساخت ویلا به صورت شخصی هستید، پیش از اقدام به انجام ساخت و ساز، باید به نکاتی چند که اتفاقاً بسیار مهم نیز هستند، توجه نمائید. این نکات در دو محور بشرح زیر ارائه شده اند.اول، نکاتی که با انتخاب مکان (زمین) مرتبط هستند. و دوم، الزامات و مجوزهای قانونی که در هنگام خرید زمین و شروع ساخت و ساز باید مد نظر قرار گیرند.

 

الف) انتخاب محل زمین

انتخاب مکان مناسب برای ویلا یکی از مهم ترین مراحل در شروع ساخت یک ویلای مجلل است. موقعیت ایده آل یک ملک، ارزش ملک، راحتی، آرامش و بطور کلی لذت از زندگی را افزایش می دهد. ذیلاً مواردی عنوان شده که توجه به آنها می تواند، انتظارات شما از یک زندگی آرام و لذت بخش در محیطی دنج و ایمن را برآورده سازد.

 

  1. دسترسی:

هنگام خرید زمین و ساخت ویلا به صورت شخصی، باید عامل میزان و سهولت دسترسی به آن را در نظر بگیرید. شما باید به این موضوع توجه کنید که ساکنان یا میهمانان چگونه و با چه سهولتی می توانند به ملک شما دسترسی پیدا کنند. بنابراین، عواملی مانند نزدیکی به جاده‌های اصلی، گزینه‌های حمل‌ ونقل عمومی، و فاصله از خدمات شهری ضروری چون فروشگاه‌های مواد غذایی، مدارس و امکانات بهداشتی را باید در نظر بگیرید. توجه داشته باشید مکه دسترسی آسان به ویلا نه تنها راحتی شما را افزایش می دهد بلکه بر ارزش و مطلوبیت ملک شما نیز تأثیر مثبت می گذارد.

 

  1. مناظر و چشم‌اندازها:

مناظر و چشم‌اندازهای اطراف یک ویلا نقش بسزایی در جذابیت آن دارند. وجود یک منظره کوهستانی خیره کننده، یک اسکله آرام، یا یک باغ سرسبز، می تواند تجربه زندگی را تا حد زیادی بهبود بخشد. یک منظره سنجیده می تواند حس آرامش و ارتباط با طبیعت را ایجاد کند و ویلا را به مکانی جذاب و اغوا کننده برای زندگی تبدیل کند.

 

  1. حریم خصوصی:

حفظ حریم خصوصی یک عامل بسیار مهم در هنگام انتخاب مکان برای ویلا است. اطمینان حاصل کنید که ملک شما به دور از جاده های شلوغ یا چشمان کنجکاو، حس آرامش و امنیت را به شما ارائه می دهد. عواملی مانند املاک مجاور، محوطه سازی و موانع طبیعی را در نظر بگیرید که می توانند حریم خصوصی را در محیط اطراف ویلا افزایش دهند. یک محیط خصوصی به ساکنان این امکان را می دهد تا از فضای شخصی، مناطق بیرونی و امکانات رفاهی خود بدون احساس قرار گرفتن در معرض دید یا مزاحمت، لذت ببرند.

ساخت ویلا به صورت شخصی

ساخت ویلا به صورت شخصی

  1. نزدیکی به امکانات رفاهی:

نزدیکی ویلا به امکانات ضروری مانند مدارس، بیمارستان ها، مراکز خرید، رستوران ها و امکانات تفریحی برای راحتی و کیفیت زندگی حیاتی است. دسترسی آسان به این امکانات باعث صرفه جویی در زمان و تلاش برای ساکنین می شود و کیفیت کلی زندگی در ویلا را افزایش می دهد. نزدیک بودن به امکانات رفاهی نیز به ارزش ویلا می افزاید و آن را برای خریداران یا اجاره کنندگان بالقوه جذاب تر می کند. هنگام انتخاب مکان برای ویلا، فعالیت ها و وظایف روزانه خود و نحوه انجام آنها را در نظر بگیرید تا تجربه زندگی راحت و لذت بخشی را تضمین کنید.

 

ب) الزامات و مجوزهای قانونی

پیش از اقدام به خرید زمین ویلا، باید از برخی الزامات اولیه و مجوزهای قانونی اطمینان حاصل کنید. این موارد بشرح زیر می باشند.

1-ب) الزامات اولیه

یکی از الزامات بسیار مهمی که در هنگام خرید زمین باید بدان توجه داشت، عدم وجود مشکلات قانونی است. در هنگام خرید زمین برای ساخت ویلا به صورت شخصی، حتما دقت کنید که زمین مورد نظر دارای کاربری مسکونی باشد. چرا که در صورت مسکونی نبودن کاربری یک زمین، مجوز هیچگونه ساخت و سازی با هدف مسکونی از طرف شهرداری یا امور اراضی صادر نخواهد شد. علاوه بر این، دقت نمائید که زمین مورد نظر، هیچگونه مشکلی از نظر اصالت سند، امکان نقل و انتقال، وراثت، رهن بانکی و غیره نداشته باشد.

اخذ اطلاعات موثق در زمینه اصالت یک زمین و حصول اطمینان از اینکه هیچگونه مشکل قانونی ندارد، یقیناً یکی از مهمترین و حساس ترین مراحل خرید زمین را شامل می‌شود. مسلماً انجام این مهم برای بسیاری از افراد، یا بسیار سخت است و یا خارج از حوصله شان می‌باشد. بنابراین، متخصصان مجرب ما در املاک آرام خود را متعهد می‌دانند تا همواره در کنار شما بوده و ضمن اخذ موثق‌ترین اطلاعات در تمام زمینه‌های مورد نیاز، شرایطی را فراهم آورند تا شما با خیال آسوده و اطمینان خاطر کامل اقدام به خرید و ساخت ملک مورد نظر خود نمائید.

 

2-ب) مجوزهای قانونی

پس از اطمینان از الزامات فوق الذکر، شما باید نسبت به اخذ مجوز ساخت از طرف شهرداری اقدام نمائید و مراحلی چون آزمایش بافت و نوع خاک، تهیه نقشه و تائید آن، پرداخت عوارض، اخذ انشعابات آب و برق و گاز و تلفن را پشت سر بگذارید. نهایتاً پس از اتمام ساخت نیز، اخذ پایان کار از شهرداری به عنوان آخرین مرحله باید انجام گیرد.

ساخت ویلا به صورت شخصی

طراحی و ساخت

طراحی و معماری یک ویلا به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. بسته به اینکه محل مورد نظر در یک منطقه جنگلی باشد یا ساحلی یا …، طراحی ویلا المانهای متفاوتی خواهد داشت. کسانیکه تجربه کافی در حوزه ساخت ویلا به صورت شخصی ندارند، حتی اگر کار ساخت و ساز را به پیمانکار نیز بسپارند، باز هم لازم است تا شخصاً اطلاعاتی کلی در این رابطه داشته باشند. ما در این قسمت سعی خواهیم کرد تا برخی نکات کلیدی و مهم که در ارتباط با طراحی و ساخت یک ویلا مطرح هستند را با توجه به نوع اقلیم و شرایط جغرافیایی مناطق مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

 

1. ویلاهای جنگلی

طراحی ویلا در مناطق جنگلی چالش ها و فرصت های منحصر به فردی را ارائه می دهد. هنگام برنامه ریزی برای ساخت یک ویلای جنگلی، چند فاکتور باید به دقت در نظر گرفته شود تا ضمن حفظ یکپارچگی و هماهنگی با محیط طبیعی، از تامین خواسته های ما نیز اطمینان حاصل شود. برخی از این عناصر کلیدی عبارتند از:

 

  • طراحی پایدار

در طراحی یک ویلا در مناطق جنگلی، اولویت دادن به عنصر پایداری بسیار مهم است. برای این منظور بهتر است مواد و مصالح سازگار با محیط زیست را انتخاب کنید که کمترین تأثیرات زیست محیطی را داشته باشند. همچنین با توجه به بحرانهای زیست محیطی و نیز کاهش برخی هزینه ها، از پانل‌های خورشیدی، سیستم‌های جمع‌آوری آب باران و تهویه طبیعی کمک بگیرید. با پذیرش اصول طراحی پایدار، می توانید ویلایی بسازید که نه تنها زیبا و شورانگیز بوده، بلکه حفظ احترام طبیعت نیز در آن لحاظ شده باشد.

 

  • یکپارچگی طبیعی

هنگام طراحی ویلا در محیط جنگلی، بر ایجاد ساختاری هماهنگ با محیط طبیعی تمرکز کنید. از پنجره‌های بزرگ برای نظاره بر منظره‌ها و پوشش گیاهی سرسبز اطراف استفاده کنید. تا حد ممکن فضاهای بازی طراحی کنید تا به انتقال حداکثر چشم اندازهای بیرون به درون ویلا کمک کند. چرا که با محو کردن مرزهای بین ویلا و محیط اطراف آن، می توانید فضایی ایجاد کنید که با طبیعت ارتباط برقرار می کند.

 

  •   پایداری سازه

ساخت ویلا در یک منطقه جنگلی مستلزم توجه دقیق به پایداری سازه برای مقاومت در برابر چالش های ناشی از محیط است. بارندگی شدید، رطوبت بالا و برخورد با حیات وحش عوامل بالقوه ای هستند که باید در فرآیند طراحی و ساخت مورد توجه قرار گیرند. با معماران و مهندسان با تجربه ای کار کنید تا اطمینان حاصل کنید که ساختار ویلا انعطاف پذیر و بادوام است. طراحی مناسب فونداسیون، انتخاب مصالح و تکنیک های ساخت و ساز متناسب با شرایط خاص محیط جنگل برای ایجاد یک ویلای ایمن و با دوام ضروری است.

 

  •  حریم خصوصی و امنیت

تضمین حریم خصوصی و امنیت در محیط جنگل برای راحتی و ایمنی ساکنان اهمیت خاصی دارد. برای ایجاد یک مرز امن در اطراف ویلا، اقداماتی مانند حصار محیطی، سیستم های امنیتی و محوطه سازی استراتژیک را اجرا کنید. موانع طبیعی مانند پوشش گیاهی متراکم یا تغییرات ارتفاع را در نظر بگیرید تا حریم خصوصی خود را در برابر املاک همسایگان یا حیات وحش حفظ کنید.

 

  •  تهویه و نور طبیعی

طراحی برای تهویه مطلوب و نور طبیعی در یک ویلای جنگلی برای ایجاد یک محیط زندگی راحت و سالم ضروری است. برای به حداکثر رساندن جریان هوا و نور طبیعی در سرتاسر ویلا، ویژگی هایی مانند فضاهای باز، پنجره های بزرگ و نورگیرها را در طراحی خود جای دهید. با استفاده از عناصر طبیعی برای تنظیم دما و روشنایی، می توانید نیاز به سیستم های خنک کننده و روشنایی مصنوعی را کاهش دهید. یا بازده انرژی را افزایش داده و فضایی روشن و مطبوع در داخل ویلا ایجاد نمائید.

محوطه سازی ویلا به صورت شخصی

  • محوطه سازی

شیوه های محوطه سازی پایدار نقش مهمی در حفظ تعادل اکولوژیکی منطقه جنگل ایفا می کند و در عین حال از نظر زیبایی شناسی، محیط ویلا را بطور فوق العاده ای جذاب و دلنشین می نماید. بمنظور محوطه سازی، گیاهان بومی را انتخاب کنید که در محیط جنگل رشد می کنند، تنوع زیستی را ارتقا می دهند و به حداقل آب و نگهداری نیاز دارند. استفاده از گیاهان دیگر در محوطه سازی، ممکن است به دلیل ناسازگاری آنها با اکوسیستم منطقه، پایدار نبوده و به دلایل مختلفی خیلی زود از بین بروند. مجدد تاکید می شود که اجرای سیستم جمع‌آوری آب باران برای استفاده مجدد در آبیاری، بسیار کارآمد خواهد بود. با استفاده از تکنیک های محوطه سازی پایدار  می توانید فضایی زیبا و هماهنگ با محیط زیست ایجاد کنید. طوریکه مکمل طراحی ویلا و در عین حال حفظ زیبایی طبیعی منظره جنگل باشد.

 

2. ویلاهای ساحلی

ویلاهای ساحلی شرایط و ویژگیهای نسبتاً متفاوتی در مقایسه با ویلاهای جنگلی دارند. چنانچه شما بدنبال ساخت ویلا به صورت شخصی در یک منطقه ساحلی هستید، بهتر است نکات زیر را مد نظر قرار دهید.

 

  •  موقعیت و جهت

یکی از مهمترین فاکتورها در طراحی ویلاهای ساحلی، جهت ویلاست. جهت ویلا باید بگونه ای باشد که تا حداکثر ممکن از نسیم ساحلی و منظره خیره کننده دریا بهره مند شود. طراحان مجرب بخوبی می دانند که جهت جریان هوا و باد در نواحی ساحلی در روز و شب با هم متفاوت است. در سواحل، جریان هوا و باد در طول روز از دریا به ساحل و در طول شب از ساحل به سمت دریاست. بنابراین، جهت استفاده از این جریانها در خنک‌سازی فضای داخلی ویلا، باید تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

 

  •  فوندانسیون و مصالح

در ساخت ویلاهای ساحلی مصالحی که در ساخت فوندانسیون و سایر قسمتهای ویلا بکار می روند، از اهمیت زیادی برخوردارند. بی توجهی به این موضوع ممکن است یکپارچگی ساختاری و طول عمر ویلای شما را با مشکلات جدی مواجه سازد. ذیلاً بخشی از نکات مورد توجه در این رابطه عنوان می شوند:

 

     مقاومت در برابر فرسایش

ویلاهای ساحلی به دلیل قرار گرفتن دائمی در معرض امواج، جزر و مد و شرایط آب و هوایی خاص، مستعد فرسایش هستند. ویلاهای ساحلی به پایه هایی نیاز دارند که بتوانند در برابر فرسایش ناشی از جابجایی شن و ماسه و حرکت آب مقاومت کنند. طراحی مناسب فونداسیون، مانند شمع های عمیق یا اقدامات تخصصی کنترل فرسایش، به کاهش اثرات فرسایش و تضمین پایداری سازه در طول زمان کمک می‌کند.

 

     محافظت در برابر سیل

املاک ساحلی در معرض خطر سیل هستند، به خصوص در هنگام طوفان یا جزر و مد. فونداسیون ویلای ساحلی باید مرتفع یا با مصالح مقاوم در برابر سیل طراحی شود تا خطر نفوذ آب و آسیب به ملک به حداقل برسد. علاوه بر این، ترکیب سیستم های زهکشی مناسب و اقدامات مناسب ضد آب می تواند، باعث جلوگیری از آسیب سیل و محافظت از استحکام ساختاری ویلا گردد.

 

     مقاومت در برابر خوردگی آب شور

آب شور می تواند خوردگی مصالح ساختمانی از جمله بتن و فولاد را تسریع کند. ویلاهای ساحلی به فونداسیون ها و مصالحی (از قبیل فولاد ضد زنگ، شیشه، چوبهای مخصوص و …) نیاز دارند که در برابر خوردگی آب شور مقاوم باشند تا پایداری و دوام سازه را در طول زمان حفظ کنند. استفاده از مواد مقاوم در برابر خوردگی یا پوشش های محافظ می تواند به افزایش طول عمر فونداسیون و کاهش هزینه های نگهداری مرتبط با قرار گرفتن در معرض آب شور کمک کند.

 

     مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی

ویلاهای کنار ساحل باید بگونه ای طراحی شوند که در برابر حوادث آب و هوایی شدیدی  چون باران و طوفان های شدید که در مناطق ساحلی متداول هستند، مقاومت کنند. اجرای تکنیک های ساخت و ساز ارتجاعی مانند سازه های بتنی مسلح و پی های مرتفع، مقاومت ویلا در برابر شرایط آب و هوایی شدید را افزایش می دهد. در نتیجه آسیب را به حداقل خواهد رساند.

 

     محافظت در برابر نور خورشید

بر خلاف ویلاهای جنگلی، ویلاهای ساحلی در معرض نور شدید خورشید هستند که باعث محو شدن و خراب شدن مصالح ساختمانی و اثاثیه داخلی می‌شود. استفاده از دستگاه های سایه بان، پوشش های محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش و پنجره ها و شیشه های مخصوص می تواند، به کاهش اثرات تابش نور خورشید و افزایش راحتی و طول عمر ویلا و اثاثیه شما کمک کند.

امنیت ساخت ویلا به صورت شخصی

     امنیت

در طراحی و ساخت ویلاهای مستقل ساحلی و جنگلی، بحث امنیت نیز از دیگر موارد بسیار مهمی است که باید مورد توجه جدی شما قرار گیرد. برای افزایش سطح امنیت ویلای خود، توصیه می شود که از سازه های و تجهیزات امنیتی با کیفیت و مقاوم زیر نظر کارشناسان مجرب استفاده کنید. در این صورت امنیت شما و امکانات ویلایتان کاملاً تضمین میگردد.

 

جمع‌بندی مبحث ساخت ویلا به صورت شخصی

اخیراً در بسیاری از آگهی‌های تجاری شاهد مواردی چون خرید ویلا در نور، خرید ویلا در چمستان، خرید ویلا در نوشهر و غیره هستیم، که حکایت از نیاز و تقاضای فزاینده مردم برای گذران اوقات فراغت خود در مناطق شمالی کشورمان دارند. شاید عده‌ای با خرید ویلا به رضایت خاطر لازم در این رابطه برسند. اما عده‌ای دیگر ترجیح می‌دهند تا زمینی در مکان مورد علاقه خود خریداری کرده و ویلائی باب طبع خود احداث نمایند.

تلاش مقاله حاضر بر این بوده، تا برای این قبیل افراد لزوم بررسی دقیق و شناخت کاملی از نکات فنی و قانونی مرتبط را بازگو نماید. ضمناً تاکید اصلی بر این بود  که، از انتخاب مکان گرفته تا اخذ مجوزهای لازم و طراحی مناسب، هر گامی باید با دقت و دانش کافی انجام شود. بدیهی است استفاده از مشورت متخصصانی چون مشاوران املاک آرام در این مسیر می‌تواند بسیار راهگشا و کمک‌کننده باشد.

1402/12/22

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوست داری اولین نفری باشی که از ویلا های با قیمت های شگفت انگیز خبر داره!؟

شمارتو بزار و منتظر باش