لوگو املاک آرام
انواع سبک های طراحی ویلا

چند نوع سبک طراحی ویلا داریم؟ معرفی انواع سبک های طراحی ویلا

انواع سبک های طراحی ویلا، مدل ویلا، ویلا های معروف ایران و جهان یا عکس ویلاها اینها مشغله های ذهنی افرادی است که قصد خرید خانه های ویلایی دارند. افرادی که به دنبال خرید ویلا در شمال هستند کاملا طبیعی است که به دنبال این سوالات قبل از هر اقدام باشند. ویلا خانه ای بزرگ و لوکس در مناطق روستایی یا توریستی است. این اماکن  معمولاً دارای فضای بزرگ بوده و اغلب دارای باغ و فضای سبز می‌باشند. ویلاها به عنوان محل زندگی یا تفریح طراحی شده‌اند و به عنوان منازل دوم برای استفاده در تعطیلات یا به عنوان مکانی برای دوری از شلوغی شهر و استراحت استفاده می‌شوند. طراحی ویلاها  بر اساس انواع مختلفی از سبک‌های معماری صورت می‌گیرد. در این سری از محتواهای آموزنده املاک آرام، به برخی از انواع سبک‌های طراحی اشاره شده است:

انواع سبک های طراحی ویلا

ساختار انوع ویلاها بسته به سبک طراحی و معماری آن‌ها متفاوت است. انواع ویلا‌ها بر اساس سبک‌های طراحی مانند ویلای مدرن، ویلای تلفیقی، ویلا کلاسیک و نئوکلاسیک، ویلای مینیمال، ویلای تلفیقی، ویلا سنتی یا ایرانی، ویلای روستیک، ویلای معاصر، ویلا بومگردی، ویلا باغ، ویلای ساحلی و… در این بخش به روند تکامل طراحی ویلا و سبک های مختلف و ایده‌های جدیدی که در این زمینه مطرح می‌شوند، خواهیم پرداخت. ما در سایت املاک آرام، مجموعه‌ای از بهترین طراحی‌های ویلا با سبک‌های مختلف را به شما معرفی می‌کنیم.

ویلاهای مدرن:

یکی از انواع سبک های طراحی ویلا  که از معماری مدرن و مواد ساختمانی جدید و مشترک استفاده می‌کند سبک مدرن در دنیای نوآوری و خلاقیت است. خطوط ساده، استفاده از شیشه‌های بزرگ و فضاهای باز و منظره‌های طبیعی، عناصر اصلی این سبک هستند. طراحی ساده، خطوط تمیز و استفاده از شیشه و فلزات درون و بیرون ساختمان از ویژگی‌های این نوع ویلاها هستند. ویلاهای مدرن بر اساس معماری و طراحی هایپرمدرن، با استفاده از سطوح گرافیکی و مصالح مدرن ساخته می‌شوند.

ویلای کلاسیک و نئوکلاسیک

ویلای کلاسیک و نئوکلاسیک:

سبکی با ارزش جهانی با تزیینات غنی معماری. این نوع ویلا با معماری و طراحی قدیمی با استفاده از ستون‌ها، آجرهای زیبا و پرده‌ها و پنجره‌های بزرگ شناخته می‌شود. بناهای ساخته شده با این سبک، بر اساس اصول معماری کلاسیک دقیق و تزیینات غنی است. سبکهای مذکور از سبک‌های معماری یونانی و روم باستان الهام گرفته شده است. ویلای کلاسیک دارای ساختار ساده، منظم و متقارن است که با المان‌هایی نظیر ستون، پیلاستر، تیرآلات و نماهای ساده تزئین شده و از مصالح سنگ و سیمان استفاده شده است. ویلای نئوکلاسیک نیز اصول معماری کلاسیک را بکار می‌گیرد اما با الهام از سبک ‌ها و مصالح معماری مدرن طراحی می‌شود.هر دو سبک دارای نماهای ساده، فضاهای باز با سقف‌ های بلند و چشم‌اندازهای زیبا هستند. زمانی‌که طراحی ویلا به سبک کلاسیک صورت می ‌گیرد، عناصری مانند ستون‌ها، نمایشگرها، تزیینات غنی و ظریف و حفاظ‌های زیبا زیاد به چشم می خورد.

سبک مدرن و معاصر

این نوع ویلاها از طراحی‌های معماری مدرن و معاصر الهام گرفته‌اند. استفاده از خطوط ساده، فضاهای باز و ارتباط بین داخل و بیرون ساختمان از ویژگی‌های این نوع ویلاها است. سبکی ساده با خطوط و فرم‌های هندسی که از مصالح مدرن مانند شیشه و بتن  بیشتر استفاده می شود. تزیینات در این سبکها کمرنگ است و تأکید بیشتر بر روی نور ساختمان گذاشته می شود. فضای بکار رفته در سبکهای معاصرکاملا کاربردی و به دور از تجملات است. ویلای مدرن سبک معماری ساده و کاربردگرایی دارند که از اواسط قرن بیستم میلادی مورد توجه قرار گرفته اند.

بیشتر بدانیم:مکان های دیدنی شهر نور و چمستان برای گردش

در این سبک طراحی تأکید بر استفاده از شکل‌ها و اشکال هندسی ساده است. خطوط صاف و زوایای مستقیم در طراحی فضاها به کار می‌روند.مصالح مورد استفاده عمدتاً شیشه، فولاد و بتن می‌باشد.  در این سبکها سعی شده تا حد ممکن تزئینات و عناصر زائد طراحی خلع شده و بر سادگی و کاربری تأکید بیشتری گردد.  در ویلای مدرن به شیب‌دهی و نورگیری مناسب فضا برای به حداکثر رساندن روشنایی، و تازه‌ نگه داشتن هوا توجه ویژه‌ شده است.

سبک ویلای سنتی یا ایرانی:

” سبک کلاسیک ایرانی با المان‌هایی مانند حیاط، ایوان و تزیینات معماری ایرانی”. ویلای سنتی یا ایرانی با الهام از معماری سنتی و محلی ایرانی، بیشترین ارتباط را با معماری خانه‌های سنتی و قدیمی ایران باستان دارد. مهم‌ترین ویژگی‌های ویلای سنتی داشتن حیاط مرکزی بزرگ با ایوان اطراف، استفاده از فضاهایی مانند تالار ورودی، اتاق‌های گرد اطراف حیاط و آشپزخانه و انبار است. سقف‌ها شیب‌دار و از گچ و چوب بوده و دیوارها معمولاً از آجر یا سنگ می‌باشند. تزیینات داخلی هم با الهام از هنر ایرانی شامل کاشی‌کاری، گچ‌بری و بافت‌های سنتی هستند. در سبک معماری سنتی همچنین ارتباط تنگاتنگی با فرهنگ و تاریخ منطقه به چشم می خورد بخصوص عواملی مانند حیاط، شیب‌ دهی، ایوان و تهویه طبیعی، این نوع ویلاها سازگاری بالایی با شرایط اقلیمی ایران دارند. چرا که طراحی ویلا با استفاده ازاین الگوها و عناصر سنتی، ارزش‌های فرهنگی ایرانی را حفظ می‌کند.

سبک روستایی یا روستیک:

بناهای روستیک زیبایی خاصی دارند. این نوع ویلاها بر اساس سبک‌های معماری سنتی و محلی طراحی می‌شوند. در این نوع ویلا‌ها به معماری محلی و سنتی هر منطقه و روستا امکانات پیشرفته اضافه می‌شود. استفاده از مصالح سنتی مانند چوب و سنگ، نمای سنتی و طرح‌های محلی از ویژگی‌های این نوع ویلاها است. طراحی ویلا به سبک طبیعی روستایی، به فضایی گرم و دلنشین با اتکا به استفاده از مصالح طبیعی مانند چوب و سنگ و شیشه به طبیعت و محیط زیست پایبند است. ویلای روستیک سبک معماری است که با الهام از معماری روستیک و روستایی طراحی می‌شود.

ویلای سنتی ایرانی

مشخصه‌های اصلی این سبک عبارتند از:

یکی از پرطرفدارترین انواع سبک های طراحی ویلا  در شمال این سبک است که بیشتر منطبق با محیط زیست طبیعی است و با طراحی متعادل مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

  • استفاده از مصالح طبیعی مانند چوب، سنگ، آجر و شیشه‌های کوچک
  • سقف‌های شیب‌دار چوبی یا آجری
  • نماهای ساده با جزئیات روستیک
  • اتاق‌های کوچک‌تر با دیوارهای ضخیم
  • استفاده از نور طبیعی و تهویه طبیعی
  • تزیینات کمرنگ با الهام از طبیعت

ویلا بومگردی:

ویلاهای بومگردی گزینه فوق‌العاده برای افرادی هستند که به حفظ محیط زیست و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر علاقه‌مندند. ویلا بومگردی با تمرکز بر حفظ محیط زیست و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر طراحی می‌شود. این نوع ویلا با احترام به طبیعت و مناظر طبیعی اطراف ساخته شده و معمولاً در محیطی احاطه شده توسط طبیعت، قرار گرفته اند. در این ویلاها به منظور حفظ زیبایی و تعامل هماهنگ با محیط زیست، از مصالح طبیعی مانند چوب، سنگ و خاک استفاده شده است.همچنین به سیستم‌های مدیریت پسماند و مصرف بهینه انرژی اهمیت داده شده است. اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت و محیطی صمیمی در میان طبیعت هستید، ویلا بومگردی می‌تواند انتخاب عالی برای شما باشد.

 

سبک طراحی مینیمال

سبک ویلای مینیمال

ویلاهای مینیمال به دسته‌ای از ویلاها گفته می‌شود که سبک طراحی آن‌ها ساده و حداقل است. این نوع ویلاها با استفاده از  مواد ساده بدون تزیینات و جزئیات زیاد، فضایی آرام و آراسته ایجاد می‌کنند. طراحی داخلی ویلاهای مینیمال اغلب با استفاده از رنگ‌های خنثی و نورپردازی مناسب جوی دلنشین و خودمانی ایجاد می کند. همچنین، ویلاهای مینیمال از طراحی باز با پنجره‌های بزرگ استفاده می‌کنند. به این ترتیب نور طبیعی بیشتری به داخل ویلا وارد شده و احساس بزرگتر بودن فضا، تداعی می شود. ویلای مینیمال فاقد تزیینات اضافی است و توجه آن بیشتر به سادگی و زیبایی فرم المانهای درونی ویلاست. در طراحی ویلا به سبک مینیمال کمبود عناصر غیرضروری برجسته است و استفاده از خطوط ساده، رنگ‌های آرام و فضاهای باز، به شما تجربه‌ای آرامش‌بخش و با کیفیت ارائه می دهد.

ویلا باغ:

این نوع ویلا‌ها در حاشیه شهرها و در محیط‌های باغ قرار می‌گیرند. طراحی ویلا‌باغها با فضاهای سبز و حیاط‌های بزرگ، اماکنی آرام برای استراحت و تفریح  در داخل باغ هستند. این نوع ویلا‌ها در کنار باغهای شخصی بوده و معمولاً دارای باغچه‌های بزرگ  است که می‌توان در آن‌ها گیاهان زینتی، درختان میوه، گل‌ها و گیاهان دیگر کاشت. این باغچه‌ها قسمت مهم ویلا بوده و اجازه می‌دهد مسکن داخل طبیعتی انحصاری بنا شود. همچنین در اطراف این ویلا‌باغ می‌توان استخر، آلاچیق‌، سونا و یا جکوزی ساخت. در ویلا‌ باغها فضاهای داخلی عموماً به فضاهای بیرونی باز می‌شوند. بزرگی پنجره‌ها و درب‌ها به این امر کمک می‌کند که چشم اندازهای طبیعی به داخل ویلا وارد شوند و آن را به یک مکان آرام و دلنشین تبدیل کنند. ویلا‌ باغها همچنین دارای فضاهایی برای باربیکیو، میز و صندلی‌های مدرن و مناظر طبیعی هستند.س

سبک هایبرید یا تلفیقی:

سبک هایبرید ترکیب عناصر طبیعی با عناصر مدرن است. این سبک به طراحان امکان می‌دهد تا با ترکیب ایده‌های الهام‌بخش‌ مختلف، طرح‌های منحصربه‌فرد و خلاقانه‌ای ایجاد کنند. سبک هایبرید معمولاً از عناصر سنتی و مدرن، یا عناصر معماری شرقی و غربی استفاده می‌کند. این ترکیبات می‌توانند استعمال مواد سنتی- مدرن، الگوهای طراحی مختلف، استفاده از رنگ‌ها، مواد متنوع و استفاده از فضاهای باز و بسته باشند. این سبک معماری جدید و زیبا را با کلاسیک و سنتی ترکیب می‌کند و با نوآوری و خلاقیت نتیجه ای متنوع و ظریف ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانیم: تفاوت ویلاهای شهرکی با سایر ویلاها در چیست؟

برای مثال می‌تواند از سبک مدرن المان‌هایی مثل نما و اسکلت ساختمان استفاده کند اما دکوراسیون و فضاسازی داخلی را با الهام از سبک روستیک انجام دهد. یا یک ویلا در منطقه اسکاندیناوی ممکن است از طراحی سنتی نروژی بهره ببرد و از در و پنجره‌ها استفاده کند تا نور طبیعی را به داخل ساختمان بیاورد. برخی طراحان ساختمانهای شمال را با سقف‌های پوشیده از سنگ طبیعی یا چوب سنتی طراحی می کنند. اما دیگر عناصر را با سقف‌های شیشه‌ای باز کنند، تا روشنایی و دید خوبی برای درون ساختمان فراهم شود.

ویلای ساحلی

ویلای ساحلی

ویلای ساحلی:

از دیگر انواع سبک های طراحی ویلا بناهای ساحلی هستند که در نزدیکی سواحل دریا و اقیانوس ساخته می شوند. سواحل شمال ایران دارای چنین ویلاهایی می باشند. ویلاهای ساحلی واقعاً یک انتخاب عالی برای افرادی است که علاقه‌مند به فعالیت‌ها و تفریحات دریایی و آبی هستند. این نوع ویلا‌ها به دلیل نزدیکی به سواحل و دریاها، به شما امکان می‌دهند از مناظر زیبا و طبیعت استثنایی لذت ببرید. همچنین، دسترسی آسان به ساحل، شما را قادر می‌سازد به راحتی به فعالیت‌هایی مانند شنا، ساحل‌گردی، ورزش‌های آبی و تفریحات دریایی بپردازید. اگر به دنبال استراحت و آرامش در کنار دریا هستید، ویلای ساحلی می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.

سبک اکولوژیک:

ویلاها به عنوان بناهایی شگفت‌انگیز و زیبا که در محیط‌های طبیعی قرار می‌گیرند، همواره توجه همگان را به خود جلب می کنند. ویلاهای متنوع در شمال ایران معمولاً در مناطقی مانند منطقه شمالی دریاچه های گیلان، مازندران و آستارا قرار دارند. این مناطق به عنوان مقصد توریستی محبوبی در ایران شناخته می شوند. در طراحی ویلا به سبک اکولوژیک، توجه به پایداری و حفاظت از محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از منابع طبیعی مانند نور خورشید و باد، بهره‌برداری از سیستم‌های مدیریت انرژی، و استفاده از مصالح بازیافتی از ویژگی‌های این سبک می‌باشد.

پیشنهاد املاک آرام به سرمایه داران کشور:

خرید ویلا در نور با ویلاهای سنتی بی نظیر، منبع درآمدی برای شما جهت کرایه دهی می تواند باشد. علاوه بر استفاده ای که شما می توانید به عنوان مکان تفریحی از این ویلاها داشته باشید، انتخابی سود آور جهت سرمایه گذاری هم محسوب می شود. دیدن انواع سبک های طراحی ویلا و اقامت در یکی از این نوع ویلاها، برای توریست هایی که به دنبال آشنایی با فرهنگ و طبیعت منطقه هستند، گزینه مناسبی خواهد بود. این ویلاها همراه با امکانات رفاهی از جمله فضای باز، حیاط، استخر و باغچه برای توریست ها هستند.  رزرو این ویلاها و گذراندن چند شبانه روز در آنها برای مسافرین، تجربه ای بی نظیر در منطقه شمال ایران خواهد شد.

جمع بندی انواع سبک های طراحی ویلا

با مطالعه‌ی این مقاله شما می‌توانید با انواع سبک‌های طراحی ویلا آشنا شده و در انتخاب، خرید یا فروش ویلاهای شمالی تصمیمات بهتری بگیرید. این اطلاعات به شما به‌عنوان یک خریدار یا فروشنده ویلا، یا حتی به‌عنوان یک علاقه‌مند به معماری و طراحی داخلی، به عنوان راهنمایی کاربردی در انتخاب و بهره‌برداری از ویلاهای زیبا و منحصربه‌فرد کمک خواهد کرد. برای خرید ویلا در چمستان یا هر نقطه دیگری از شمال می توانید با املاک آرام تماس بگیرید. دیدن انواع سبک های طراحی ویلا در این مناطق بی شک چشم هر خریداری را به خود جلب خواهد کرد. پس همین حالا با ما همراه شوید و به دنیای دکوراسیون وهنر طراحی ویلاهای شمال کشور سفر کنید.

1402/05/27

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوست داری اولین نفری باشی که از ویلا های با قیمت های شگفت انگیز خبر داره!؟

شمارتو بزار و منتظر باش