لوگو املاک آرام
سند تک برگ

سند تک برگ چیست و چه تفاوت های با سند شورایی و سند منگوله دار دارد؟

سند تک برگ (Single Page Document ) برگه‌ای است که به وسیله یک قالب طراحی شده و به عنوان یک سند تکی استفاده می‌شود. این نوع از سند به جای چاپ کردن برگه‌های متعدد به کمک پرینتر، می‌تواند در یک برگه بزرگ شامل تمامی محتویات مورد نیاز باشد. در این سند، مشخصات اصلی ملک و بخش‌های مختلف آن به دقت در نظر گرفته شده است. همچنین، در این سند، اطلاعاتی در مورد کاربری ملک، مساحت زمین، شماره پلاک، شماره ثبت و سایر اطلاعات مربوط به ملک به شکل کامل و دقیق قید می‌شود. با توجه به اینکه سند تک برگ، سند شورایی و سند منگوله دار، هر سه از انواع سندهای مورد استفاده هستند، شاید تمییز آنها از هم برای شما مشکل ساز باشد. پس لازم است تفاوت های آنها را بدانید و به هنگام هر گونه تعامل در معاملات آگاهی کامل از این مباحث داشته باشید.

سند تک برگ  چیست ؟

سند تک برگ، بهترین و معتبرترین سند ملکی در ایران است که به صورت رسمی در سطح کشور صادر می‌شود. این سند برای ثبت انواع ملک‌ها مانند زمین‌ها، ویلاها، آپارتمان‌ها، سوله‌ها و سایر دارایی‌های ملکی به کار می‌رود. برای خرید یک ملک (ویلا)، حتما باید از صحت و سلامت سند ثبتی آن از طریق دریافت سند تک برگ ملک اطمینان حاصل کنید.

 

این سند شامل چه مفادی است؟

در ویلاهای شمال ایران، سند تک برگ شرح دقیقی از ملک را که شامل آدرس، کاربری ملک، منطقه و شماره پلاک است، ثبت می ‌کند. مشخصات مالک و بازدید کننده و نام و نشانی آن‌ها و شرح دقیقی از تاریخ صدور و تاریخ انقضای قرارداد نوشته می ‌شود. اگر این ملک در مواردی برای رفع اختلافات ثبتی در دادگاه مسدود شده بود، در سند تک برگ هشداری در این مورد قید می ‌شود. یا اگر این ملک اجاره داده شده، جزئیات بیشتر در مورد اجاره، نرخ اجاره و تاریخ پرداخت وجه اجاره هم از مواردی است که در این سند به همراه امضا و تأیید مالک آورده می شود. مواردی مانند استفاده‌های مجاز از ملک، سطح و محدودیت های مالکیت، تخصیص زمین، مشخصات پلاک، بنای مجاز و موارد پیش ‌بینی‌ شده دیگر مثل کفسازی، سیستم‌های گرمایش، سرمایش و کفپوش هم مواردی هستند که در سند مذکور به آنها اشاره می‌شود.

تفاوت سند تک برگ با سند شورایی و سند منگوله دار :

در ویلاها و ملک‌های شمال ایران، سه نوع سند ملکی وجود دارد که شامل سند تک برگ، سند شورایی و سند منگوله دار می‌شوند. در ادامه مبحث” سند تک برگ چیست ” توضیحاتی در مورد هر سه سند تک برگ، سند شورایی و سند منگوله دار آمده است تا شما را در معاملات ملک آگاه تر سازد:

1- سند تک برگ:

بهترین و معتبرترین سند ملکی در ایران است که، برای خرید ویلا و ملک در شمال ایران توصیه می‌شود. این سند به صورت رسمی صادر شده و برای اثبات مالکیت ملک مورد استفاده قرارمی‌گیرد. در سند تک برگ ، مشخصات اصلی ملک و بخش‌های مختلف آن و اطلاعاتی در مورد کاربری، مساحت ، شماره ثبت و سایر اطلاعات مربوط به ملک به شکل کامل و دقیق آورده شده است.

2- سند شورایی:

سند شورایی یا سند اقامه، سندی است که خریدارانی که مالیات نمی‌پردازند، برای ثبت ملک سند شورایی خریداری می‌کنند. در این سند، مشخصات اصلی ملک و برخی اطلاعات مربوط به آن، به شکل اجمالی درج شده است.

3- سند منگوله دار:

سند منگوله دار، سندی است که در آن روابط شخصی به عنوان سهم مالکیت برای ملک ارائه شده و برای تعیین مالکیت به کار می‌رود. اما این نوع سند، مشکلاتی مانند عدم استقلال مالکیت و تعارض در روابط عقدی دارد و گزینه خوبی برای ثبت ملک نمی‌باشد.

از تفاوت های این سه نوع سند می توان به نوع اطلاعات، قالب ظاهری و شیوه بکار گیری آنها اشاره کرد. در نتیجه، شما باید با توجه به نوع موضوع و نوع سند مورد نظرتان، قالبی را برای سند برگزینید که نیازهای شما را به بهترین شکل ممکن برآورده کند.

 

سند ملک تک برگی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

سند ملک تک برگی، یک سند رسمی است که به صورت تک برگ، مشخصات ثبتی ملک (زمین، ساختمان، واحد، و غیره) را در بردارد. این سند، یکی از مهمترین سندهای مالکیت برای یک ملک می‌باشد و می‌تواند به عنوان یک مدرک رسمی و اساسی برای اثبات مالکیت بکار برده شود.

ویژگی ها و مندرجات سند تک برگی شامل موارد زیر می‌باشد:

سادگی:

یکی از بزرگترین ویژگی های سند تک برگی، سادگی طراحی و جمع‌وجور بودن آن است. تمام اطلاعات مورد نیاز برای اینکه یک ملک در اختیار یک شخص باشد، در یک سند تک برگی جمع‌آوری و در یک برگه واحد ثبت می‌گردد. در این سند نام صاحب ملک، نوع ملک، مساحت، مکان، شماره پلاک و منطقه بندی، در یک برگه نوشته شده و هیچ نیازی به ایجاد چندین سندی نمی‌باشد.

در دسترس بودن:

به دلیل سادگی و جمع‌وجور بودن، سند ملک تک برگی می تواند در دسترس همگان قرار گرفته  و بدون هیچ گونه مشکلی از آن بعنوان اسناد رسمی استفاده کرد.

معتبر و قابل اعتماد:

به دلیل اینکه سند تک برگ، سند رسمی است، به عنوان مدرکی برای اثبات مالکیت قطعی به خریدار و فروشنده اطمینان خاصی می‌دهد.سند ملکی مدرکی برای اثبات صحت و سقم موضوع بوده و در بسیاری از حوزه‌ها شناخته شده است.

نگهداری آسان:

سند تک برگی به دلیل طراحی ساده، نگهداری راحتی دارد. همچنین، استفاده از سند تک برگی، می‌تواند هزینه های چاپ و تولید سند را پایین‌تر بیاورد.

صدور در کوتاهترین زمان:

به دلیل سادگی و خلاصه بودن سند تک برگی، فرایند صدور آن بسیار کوتاه است و در کمترین زمان ممکن انجام می‌گیرد.

بطور خلاصه، سند ملک تک برگی، به دلیل سادگی و صرفه جویی در زمان و هزینه و مکانیزاسیون فرآیند صدور، یکی از مهمترین اسناد رسمی در زمینه مالکیت است.

انواع سند ملک و تفاوت اسناد ملکی

انواع سند ملکی :

در ایران، برای ثبت و اثبات مالکیت یک ملک، انواع مختلفی از سندهای رسمی به کار برده می‌شود که برخی از آن‌ها عبارتند از:

01 سند ملک تک برگی:

 این سند به صورت تک برگی طراحی شده است و تمام اطلاعات مربوط به ملک (زمین، ساختمان و غیره) در آن مکتوب است. سند تک برگی، یکی از مهمترین سندهای رسمی محسوب می‌شود که به عنوان مدرکی برای تأیید مالکیت ملک به کار می‌رود.

2. پروانه ساخت ساختمان:

 سند ساخت ساختمان برای تأیید و اثبات اینکه ساختمان با رعایت قوانین و مقررات ساخت و ساز احداث شده است و مجوز لازم از مراجع مربوطه را دریافت کرده، به کار می‌رود.

3. پروانه بهره برداری:

 این سند برای ثبت و اثبات اینکه ساختمان بهره‌برداری شده از نظر قانونی شرایط لازم را دارا می‌باشد به کار می‌رود.

4. قرارداد اجاره:

 این سند شرایط قانونی و مجازی اجاره ملک را به شکل رسمی تایید و ثبت می‌نماید.

5. سند انتقال مالکیت:

سند مذکور برای انتقال مالکیت یک ملک از فردی به فرد دیگر، به کار رفته و شرایط و مقررات لازم در سند ثبت می‌شود.

6. سند رهن و اجاره:

 این سند برای ثبت موارد رهن و اجاره ملک به کار می‌رود و شرایط این دو مورد در سند یاد شده ثبت می‌شود.

به عنوان یک خلاصه، در ویلاهای شمال ایران، انواع مختلفی از سندهای رسمی برای ثبت مالکیت ملک استفاده می‌شود که به اجمال به آنها اشاره شده است.

 

تفاوت اسناد ملکی در ویلاهای شمال ایران :

ویلای‌های شمال ایران، به دلیل موقعیت جغرافیایی و مکانی  خاص خود در کنار مناطق کوهستانی و گردشگری قرار گرفته اند. این ویلاها در حاشیه دریا، کوه و مناظر طبیعی قرار گرفته و ارزش مالی زیادی را به خود اختصاص داده اند. برای ثبت و اثبات صحت معاملات مالکیت در این قسمت از نواحی کشور، اسناد ملکی مختلفی برای مالکیت وجود دارد . تفاوت بین اسناد ملکی ویلاهای شمال با سایر مناطق ایران به شرح زیر است:

سهام عدالت:

یکی از مهم‌ترین اسناد ملکی در ویلای شمال ایران، سهام عدالت است. این سند برای ایجاد شفافیت در معاملات مالکیت به شکلی سهامی ایجاد شده است. به طور کلی، ارزش بازار سهام عدالت بر اساس بزرگی ویلا، فاصله دسترسی به سواحل و امکانات رفاهی و طبیعت منطقه به طور مستقیم تعیین می‌شود.

سند تک برگی:

ارزش سند رسمی تک برگی در مباحث فوق بیان شده است. باید گفت تمام موارد ذکر شده در رابطه با ویلاهای شمال کشور و خرید ویلا در شمال، چمستان، نور و …. مطابقت داشته و از اهمیت بالایی برخوردار است.

دفترچه بهره‌برداری:

این سند برای ثبت نحوه استفاده از ویلا توسط مالکان ویلا به کار برده می‌شود. شخصی ممکن است قصد تاسیس مکان تفریح و یا رستورانی  داشته باشد. یا بخواهد ویلای شخصی برای تعطیلات بخرد. در هر دو صورت با خرید دفترچه بهره برداری می‌تواند نحوه استفاده از واحد  خود را به صورت دقیق به ثبت برساند.

سند قرارداد رهن و اجاره:

این سند برای ثبت قراردادهای رهن و اجاره ویلا به کار می‌رود. با تملک این سند( سند رهن و اجاره ) شما می‌توانید به شکل ثابت برای هزینه‌های خود در  تعطیلات احراز اعتبار کنید.

دفترچه پروانه بهره‌برداری:

به منظور بهره برداری ویلا، دفترچه پروانه بهره برداری بسیار مهم است. در این دفترچه، شرایط قانونی عملکرد و کاربری ویلا ثبت می‌شود.

با هم بخوانیم: سند مالکیت عرصه و اعیان چیست؟

سند تک برگ در ویلاها

نوع ملک در سند تک برگی :

سند تک برگی، برای ویلای شمال ایران، معمولاً برای ثبت مالکیت ویلا استفاده شده و به عنوان یکی از اسناد رسمی و مهم تلقی می‌شود. این سند شامل اطلاعات مربوط به ویلا است که لازم است به شکل کامل و دقیق ثبت شده باشد. نوع ملک مورد ذکر در سند تک برگ ویلاهای شمال ایران ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • زمین ملک:

اگر خرید شما فقط یک قطعه زمین باشد، باید این مورد در سند تک برگ به شکل دقیق و با جزئیات ثبت شود. البته در سند تگ برگ مشخص می شود که زمین برای چه استفاده‌هایی خریداری شده است.

  • ساختمان ملک:

اگر ویلای شمالی شما شامل یک ساختمان باشد، باید جزئیات ساختمان از جمله تعداد اتاق‌ها، تعداد طبقات، سطح ساختمان، متراژ ویلا، برخی توضیحات اینکه آیا ساختمان در سال‌های اخیر بازسازی شده یا نه و جزئیات دیگر در سند تک برگ ثبت شود.

  • اسم صاحب ملک:

در سند تک برگ باید نام صاحب ملک و شرح اینکه سهم او از ملک تا چه اندازه است، با ذکر جزئیات دقیق، ثبت ‌شود.

  • محل واقع شدن ملک:

باید جزئیات مربوط به مکان دقیق ویلا به شکل دقیق در سند تک برگ ثبت شود. از جمله محل واقع شدن ویلا، آدرس دقیق ویلا و مشخصات مکانی آن.

  • شماره سند:

در سند تک برگ، شماره سند و تاریخ صدور آن نیز نوشته می شود. این موارد می‌تواند به عنوان شناسنامه مالکیت ویلا در نظر گرفته شود.

سند سایر چیست و کجا کاربرد دارد؟

سند سایر یکی دیگر از انواع سندهای ارزشی ملک است که در امور ثبت اسناد و املاک استفاده می شود. این سند در واقع شناسنامه یا مدارک شناسایی ملک است که به عنوان مدارک هویتی ملک به کار می رود. به عنوان مثال در خرید ویلا در منطقه نور، سند سایر برای اطمینان از مالکیت قطعی و برخورداری از امتیازات لازم برای انتقال مالکیت ملک، استفاده می شود. در واقع این سند برای محافظت از مالکیت والدین به نام فرزندانشان و تقسیم ارث ومیراث میان فرزندان و برخورداری از تسهیلات و خدمات و دیگر مشخصات مربوط به ملک به کار برده می شود.

برای خرید ویلا در  نور اطمینان از صحت اسناد و مدارک هویتی ملک، سند سایر بسیار مهم و حیاتی است. با کمک این سند، می توانید به صورت کامل اطلاعات مورد نیاز خود را ثبت کرده و محافظت از مالکیت خود را تضمین کنید. همچنین این سند به شما کمک می کند تا بازدهی بهتری از سرمایه گذاری در خرید ویلا بگیرید.

 

انواع سند زمین کشاورزی

انواع سند زمین کشاورزی

زمین کشاورزی یکی دیگر از انواع مالکیتهاست. در صورتی که زمین به فروش رود یا اجاره داده شود، به بودن سند زمین نیاز خواهد بود. انواع سند زمین کشاورزی در ایران به شرح زیر است:

  1. سند اداری:

این سند جزء قدیمی‌ترین سندهای زمین کشاورزی است. در این سند، مالکیت زمین به صورت دقیق ثبت نشده و تنها شامل مشخصاتی چون نام و آدرس مالک در بخش‌های مختلف است. این سند در بسیاری از موارد برای زمین‌های کشاورزی و ویلاهای بومی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند استاندارد متفاوتی در هر منطقه داشته باشد.

  1. سند مشاع:

در این سند، چندین مالک برای یک زمین کشاورزی ثبت شده اند و هر یک از آن‌ها حق برداشت محصول بصورت مساوی از زمین را دارند.  به عبارتی این سند به منظور ثبت چندین مالک برای یک ملک و با حق برداشت مختلف از ملک صادر می‌شود و به گونه ای طراحی شده که همه مالکان حقوق خود را به تساوی داشته باشند.

  1. سند شش دانگ:

سند شش دانگ به سندی گفته می‌شود که در آن ملک، تماماً مورد مالکیت یک شخص قرار دارد و شخص دیگری در مالکیت آن با وی شریک نیست. به عبارت دیگر، تنها یک فرد (یا یک شرکت، سازمان و غیره) مالک کامل و تمام و کمال ملک می‌باشد و هیچ شخص دیگری در این مالکیت سهمی ندارد. نکته مهم در خرید و فروش ملک، صحت و معتبر بودن سند شش دانگ می‌باشد که باید توسط کارشناسان ملکی به دقت بررسی شود.

  4. سند تک برگ:

در این نوع سند که یکی از محبوب‌ترین انواع سند زمین کشاورزی محسوب می‌شود، مالکیت زمین به صورت دقیق در این اسناد ثبت شده است. برای داشتن هر سندی برای زمینهای کشاورزی بهتر است اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت قانونی زمین به‌دست آورده و سپس تصمیم نهایی بگیرید. برای خرید ویلا در چمستان  یا نور در صورتی که مالک اصلی  چنین سندی نداشته باشد از متخصصین ما در املاک آرام کمک بگیرید. بکار گیری یک کارشناس آگاه و باتجربه به شما کمک می کند که از احتمال وقوع خطا بدور باشید.

انواع سند ملکی در ایران

سند ملکی انواع مختلفی دارد. انواع سند ملکی عبارت است از:

  • سند مشاع
  • سند شش دانگ
  • سند مفروز
  • سند منگوله دار
  • سند تک برگ
  • سند اعیان
  • سند عرصه
  • سند وقفی
  • سند ورثه‌ای
  • سند المثنی
  • سند معارض
  • سند شورایی
  • سند وکالتی
  • سند بنچاق
  • سند رهنی

 

تعرفی از چند نمونه از انواع سند ملکی :

سند وقفی :

این سند برای دارایی‌های موقوفه مثل اماکن تاریخی، فرهنگی و دینی به کار می‌رود. در این سند، خیرین اصلی به عنوان مالک واقعی دارایی ثبت می‌شوند.

سند قولنامه:

این سند برای وقتی است که شخصی مالک ملک نیست و مایل است در آینده این ملک را تحویل بگیرد. در این سند، مواردی چون نوع ملک، مساحت، قیمت و شرایط پرداخت اظهار می‌شوند.

سند اجاره:

در این سند، یک شخص به عنوان مالک و دیگری به عنوان مستأجر تعیین می‌شوند و شرایط اجاره نیز در این سند درج می‌شود.

سند وکالت:

این سند برای این است که یک شخص دیگر بتواند به جای شما در ارتباط با موضوعات مربوط به ملک شما به وکالت شما عمل کند.

سند مشارکت:

اما این سند به منظور ثبت چندین مالک برای یک ملک و با حق برداشت مختلف از ملک صادرشده است و به گونه ای طراحی شده که همه مالکان حقوق خود را به تساوی داشته باشند.

سند تجاری:

این سند برای ملک‌های تجاری مانند دفاتر اداری، مغازه‌ها و سایر ملک‌های مرتبط با کسب و کار استفاده می‌شود.

سند بومی:

در این قسمت نوبت سند بومی است که برای زمین‌ها و ملک‌هایی است که از قدیم دارایی فرد بوده‌ و به طور اتفاقی به نسل جدید منتقل شده است.

سند نیم برگی

سند نیم برگی چیست؟

نیم‌برگی یک نسخه ناقص از سند تک برگ است که بعضی اطلاعات مهم آن حذف شده است. بعبارت دیگر، این سند نسخه‌ای کوچکتر و ساده‌تر از سند تک برگ است. سند نیم برگی ملک همان فرم پیوسته به سند تک برگی مالکیت است. این سند، اطلاعاتی نظیر مشخصات مالکیت، شرح ملک و اطلاعات مدت اعتبار دارایی را شامل می‌شود. در واقع، سند مذکور، به منظور تغییرات حقوقی روی ملک در دفترخانه اسناد رسمی برای نقل و انتقال مالکیت، گرفتن وام و شرایط سند ازدواج به کار می‌رود. این سند کمک می‌کند تا اطلاعات مهم مربوط به ملک برای خریداران یا فروشندگان به‌راحتی قابل‌دسترسی و قابل‌پیگیری باشد و هم‌چنین به عنوان مدرکی محرمانه در برابر دیگران تلقی می‌شود.

بهتر است در مورد خرید ویلا در مناطق شمالی کشور چون نور، چمستان و سایر مناطق به جای سند نیم برگی، از سند تک برگ استفاده کنید. سند تک برگ بهترین و معتبرترین سند ملکی است که به صورت رسمی صادر می‌شود و مشخصات اصلی ملک و بخش‌های مختلف به دقت در آن لحاظ می شود. لذا استفاده از سند تک برگ بهترین گزینه برای خرید ویلا در شمال می‌باشد.

در نهایت:

املاک آرام به عنوان یک مشاور املاک با سال‌ها تجربه در خدمت شماست و می‌تواند در خرید ویلاهای شمال به شما کمک کند تا به هنگام خرید، سند ملکی خود را به طور کامل، دقیق و مطمئن بررسی کرده باشید. ما با همکاری با مجموعه‌های متخصص در زمینه حقوقی و املاک، شما را در مراحل تحقیق و بررسی سند ملکی و تکمیل فرآیندهای قانونی کمک خواهیم کرد، تا در نهایت خریدی مطمئن داشته باشید.

1402/03/08

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوست داری اولین نفری باشی که از ویلا های با قیمت های شگفت انگیز خبر داره!؟

شمارتو بزار و منتظر باش