لوگو املاک آرام
مقایسه ویلای ساحلی با ویلاهای جنگلی

مقایسه ویلای ساحلی با ویلاهای جنگلی؛ مزایا و معایب آن

جهت مقایسه ویلای ساحلی با ویلاهای جنگلی در ابتدا به معرفی اجمالی شمال ایران از منظر طبیعی و اجتماعی-فرهنگی خواهیم پرداخت. در این مبحث ضمن معرفی ویلای ساحلی با ویلاهای جنگلی و شمردن مزایا و معایب هر یک به بیان تفاوت بین خرید ویلا جنگلی با خرید ویلا ساحلی در شمال ایران خواهیم پرداخت.

معرفی اجمالی شمال ایران

شمال ایران به دشت وسیعی اطلاق می گردد که در حد فاصل بین رشته کوههای البرز و دریای خزر، از شرق به غرب گسترانیده شده است.این منطقه را از دو منظر مورد بحث قرار می دهیم.

الف) از منظر طبیعی:

این دشت پهناور و سرسبز، در برگیرنده استانهای گلستان، مازندران، گیلان، و بخشهایی از استان اردبیل می باشد. مناطق شمال، پوشیده از جنگل‌های بلند و متراکمی از انواع درختان بلوط، سوزنی و چنار هستند که باعث بوجود آمدن طبیعت و چشم اندازهای بسیار زیبایی شده است. علاوه بر این، آبگیرها و دریاچه های متعددی به چشم می خورند که برخی از آنها عبارتند از؛ دریاچه چورت، مرداب ارواح، دریاچه الیمالات، دریاچه قو، مرداب سراوان، دریاچه ویستان، دریاچه سقالسکار، و مهمتر از همه، تالاب انزلی. این دریاچه ها، مناظر واقعاً بی نظیری در دل جنگلهای شمال خلق کرده اند که بی تردید، هوش از سر هر بیننده ای  می پرانند. آب و هوای معتدل و خنک این مناطق، بویژه درفصول گرم سال، برای بسیاری از مردم شهرهای دیگر، از جذابیتی خاص برخوردار هستند.

ب) از منظر اجتماعی-فرهنگی:

نواحی شمالی ایران علاوه بر زیبائیهای طبیعی خود، از نظر اجتماعی و فرهنگی نیز از جاذبه های بسیاری برخوردارند. یکی از ویژگیهای این نواحی، سبک معماری خاصی است که در روستاهای شمالی دیده می شود. خانه ها از یکدیگر فاصله زیادی دارند و محیط پیرامون آنها بسیار سبز و زیباست. در ساخت خانه ها، غالباً از مواد چوبی و سنگی و شاخ و برگ درختان استفاده فراوانی شده و از درب و پنجره های فلزی و بتن و … چندان خبری نیست. همین موضوع سبب شده تا حس طبیعت و زیبایی بیشتر به مشام برسد. اما فقط معماری زیبای این خطه نیست که ایجاد جذابیت می نماید. بلکه مهمان نوازی و خونگرمی خاص مردمان این نواحی به همراه غذاهای سنتی و منحصربفرد و لذیذ آنها از قبیل کباب تابه ای، آلو پلو با گوشت، میرزا قاسمی، و … نیز برای هر مهمان تازه واردی بسیار جذاب می نماید.

معرفی ویلاهای شمال

معرفی ویلاهای شمال (ویلاهای ساحلی و ویلاهای جنگلی)

به دلیل ویژگیهای خاصی که در مناطق شمالی وجود دارد، بسیاری از مردمان سایر نواحی کشور علاقمند زندگی و اقامت دائم یا موقت در این نواحی هستند. به همین خاطر، ویلاهای شمال پرطرفدارترین ویلاها در سراسر کشور هستند. ویلاهای شمال بطور کلی در دو نوع هستند: یا ساحلی اند و یا جنگلی. در این قسمت سعی خواهیم کرد تا بطور مفصل در رابطه با ویژگیهای هر یک از این دو نوع ویلا توضیحاتی ارائه دهیم.

الف) ویلاهای ساحلی

اغلب ویلاهای ساحلی در کنار سواحل شنی دریای خزر ساخته شده اند. فاصله اکثر ویلاها از لب دریا بگونه ای است که با طی اندک مسافتی، براحتی می توان به کنار دریا رسیده و از آن استفاده کرد. در مناطقی که ویلاهای ساحلی زیادی واقع شده‌اند، تقریباً تجهیزات تفریحی زیادی چون قایق موتوری، جت اسکی، امکانات ماهیگیری، امکانات مرتبط با شنا و … ایجاد شده اند تا فضائی مفرح و دلنشین برای ساکنان ویلاها و گردشگران فراهم آورند. این نوع ویلاها تقریبا در حاشیه تمام سواحلی که امکان شناکردن وجود داشته باشد، به چشم می‌خورند. اما با این حال، در برخی مناطق موقعیت سواحل و کیفیت آنها بگونه ای است که تجمع بیشتری پیدا کرده و سرمایه گذاریهای بسیار حجیم تری در ساخت و ساز آنها و تجهیز سواحل مربوطه صورت گرفته است. برخی از شهرهایی که از چنین ویژگی ممتازی برخوردارند عبارتند از؛ نور، رامسر، چمستان، محمودآباد و آمل.

انواع ویلاهای ساحلی:

ویلاهای ساحلی عمدتاً دو نوع هستند: ویلاهای ساحلی مستقل و ویلاهای ساحلی شهرکی. ویلاهای مستقل شامل آنهایی می شود که در یک ناحیه مشخص بصورت منفرد ساخته شده اند در حالیکه ویلاهای شهرکی به ویلاهایی اطلاق می گردد که بصورت مجتمع در کنار یکدیگر در یک محدوده مشخص و با حصارکشی در اطراف آن، احداث شده اند.

ب) ویلاهای جنگلی

بر خلاف ویلاهای ساحلی که در کنار دریا و عمدتاً نواحی نزدیک به شهرها هستند، ویلاهای جنگلی در دل مناطق جنگلی و بدور از شهرها ساخته شده اند. این نوع ویلاها اکثر در نواحی کوهستانی و کوهپایه ای شمال واقع شده و بدور از هیاهوی شهری هستند. تقریباً در تمام نواحی شمالی شما می توانید چنین ویلاهایی را مشاهده نمائید. اما برخی از مناطق دارای ظرفیتهای طبیعی بسیار جذابتری برای چنین ویلاهای می باشند که از این جمله می توان به رامسر، چمستان، نور، بابلسر و لاهیجان اشاره کرد. با خرید ویلا در نور یا چمستان می توانید از ویلاهای جنگلی این منطقه استفاده نمایید.

تفاوت بین خرید ویلا جنگلی با خرید ویلا ساحلی

با مقایسه ویلاهای ساحلی با ویلاهای جنگلی و بر شمردن مزایا و معایب هر یک از جنبه های متفاوت به تفاوت خرید بین این دو اشاره خواهیم داشت. هر یک از ویلاهای ساحلی و جنگلی، مزایا و معایبی دارند که ذیلاً به بررسی آنها می پردازیم:

1. از نظر چشم انداز

بطور کلی، یکی از آیتمهایی که بر ارزش یک ویلا تاثیر چشمگیری دارد، چشم انداز آن است. ویلایی که فاقد چشم انداز زیبایی باشد، طبیعتاً از ارزش کمتری نسبت به آنهایی که دارای چشم انداز زیبایی هستند برخوردار خواهد بود. در رابطه با ویلاهای ساحلی و جنگلی، با چشم اندازهای کاملاً متفاوتی مواجه هستیم. ویلاهای ساحلی غالباً رو به دریا بوده و منظره ای زیبا از دریای سبزفام خزر و موجهای خروشان آنرا در مقابل دیدگان ساکنانشان به تصویر می کشند. در صورتیکه در ویلاهای جنگلی، چشم اندازی از درختان انبوده سر به فلک کشیده، با مرغزارهایی سرسبز و فراخ و آواز پرندگان و برگهایی که در هر فصل، رنگ و بویی خاص بخود می گیرند، چشم و روح ساکنانشان را نوازش می دهند.

2. از نظر دسترسی

ویلاهای ساحلی همواره در مناطقی ساخته شده‌اند که براحتی قابل دسترس هستند و عموماً راه جاده‌ای آسفالته دارند. این نوع ویلاها، چون در اطراف نواحی شهری هستند، لذا دسترسی به انواع امکانات شهری از قبیل فروشگاهها، مراکز درمانی، مراکز امنیتی و … برایشان به راحتی فراهم است. اما ویلاهای جنگلی طبیعتاً چنین نیستند. این ویلاها از آنجا که در دل جنگلها و نواحی کوهستانی ساخته شده‌اند، لذا راههای دسترسی سختتری دارند و از نواحی شهری دور هستند. بنابراین، امکان استفاده از امکانات شهری برای این قبیل ویلاها به سهولت امکانپذیر نمی‌باشد.  در حقیقت هدف اصلی اقامت در ویلاهای جنگلی، دوری از هیاهو و شلوغی شهرها و آرامش در دل طبیعت است و بنابراین بدیهی است که دسترسی به امکانات شهری برای ویلاهای جنگلی عموماً سخت است. ناگفته نماند که برخی ویلاهای جنگلی به مراکز روستایی نزدیک هستند و امکان تهیه مواد فروشگاهی از روستاهای اطراف، برایشان چندان سخت نیست.

3. از نظر معماری

این دو نوع ویلا، از نظر معماری و سازه ای، کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. در ویلاهای ساحلی مواد و مصالحی بکار می روند که در نواحی شهری استفاده می شوند. در این سازه ها عموماً از سنگ و بتن و آهن آلات، نماهای سنگی یا فلزی و …، سقفهای صاف یا سفالی، محوطه بزرگ و طراحی شده، استخر، جکوزی و سونا، محوطه ورزشی، و … معماری این نوع ویلاها بسیار مدرن و شیک بوده و از نورپردازیهای خیره کننده به وفور استفاده می شود.

اما در ویلاهای جنگلی، نوع سازه ها بگونه ای است که سعی می شود تا ضمن تامین حداقل امکانات و تجهیزات مورد نیاز، تا جای ممکن از حالت طبیعی دور نشوند. این ویلاهای اکثراً به شکل کلبه های چوبی بسیار جذاب ساخته می شوند که حسِ بودن در دامن طبیعت را بطور کامل به ساکنانشان منتقل می‌نمایند. این ویلاها فاقد محوطه سازی آنچنانی هستند اما در مواردی دارای استخر و جکوزی می باشند. سیستم گرمایشی آنها معمولاً شومینه و بعضاً بخاریهای هیزمی است.

4. از نظر امنیت

امنیت یکی از آیتمهای بسیار مهم در هرگونه سرمایه گذاری و اقامت است. بطور کلی، ویلاهای ساحلی در مقایسه با ویلاهای جنگلی، امنیت بمراتب بالاتری دارند. نوع مواد و سازه هایی که در ساخت ویلاهای ساحلی بکار می روند، بگونه ای هستند که امکان محکم کاری و نصب تجهیزات پیشرفته امنیتی و هشداردهنده  نظیر دوربین و دزدگیر و قفلهای الکترونیکی و … را دارا هستند. در صورتیکه در ویلاهای جنگلی، اساساً چنین امکانی وجود ندارد. نوع سازه ها و مواد بکار رفته چون از جنس چوب می باشند، لذا امکان محکم کاری وجود ندارد. از سوئی دیگر، ویلاهای ساحلی در نزدیکی مراکز شهری واقع شده اند و غالباً همسایگانی در اطراف خود دارند که بخودی خود باعث افزایش امنیت می گردد. در صورتیکه ویلاهای جنگلی اغلب بصورت تکی و دور از مناطق مسکونی واقع شده اند و در نتیجه ضریب امنیتی کمتری دارند.

مقایسه ویلای ساحلی با ویلاهای جنگلی

مقایسه ویلای ساحلی با ویلاهای جنگلی از  دیگر جنبه‌های امنیتی

موضوع امنیتی دیگر اینکه ویلاهای ساحلی چون در اطراف نواحی شهری هستند، لذا به سهولت به مراکز امنیتی و پلیس دسترسی دارند. حتی گاهی خود ساکنان ویلاها، بصورت اشتراکی، اقدام به استخدام نگهبان محلی می‌نمایند. در مورد ویلاهای شهرکی، قضیه امنیت بطور کامل حل شده است، زیرا همانگونه که پیشتر هم گفتیم، محوطه شهرکها کاملا حصارکشی‌شده و دارای نگهبان هستند. اما ویلاهای جنگلی از چنین امکاناتی بی‌بهره‌اند. مساله امنیت باعث می‌شود که در ویلاهای ساحلی، تجهیزات آسایشی و رفاهی متنوعی بکار گرفته شود. در حالیکه در ویلاهای جنگلی، باید حداقل امکانات و تجهیزات آنهم بشکل طبیعی و سنتی استفاده نمود. در ویلاهای جنگلی، همواره احتمال سرقت وسایل و تجهیزات وجود دارد و لذا نوع وسایل یا باید بگونه‌ای باشند که سرقت آنها جذابیتی نداشته باشند. و یا ساکنان به‌هنگام استفاده از ویلا، برخی از تجهیزات را بهمراه خود بیاورند و پس از ترک ویلا، همان وسایل را با خود ببرند.

و اما مسئله امنیتی دیگر در مقایسه این دو نوع ویلا:

ویلاهای ساحلی حداکثر خطرات احتمالی که ممکن است با آنها مواجه باشند، مربوط به گزش حشرات و موجودات موزی کوچک باشد حال اینکه در ویلاهای جنگلی، علاوه بر این خطرات، همواره احتمال حمله حیوانات وحشی بزرگ وجود دارد. طبیعتاً ساکنان چنین ویلاهای به این موارد واقف بوده و حس ماجراجوئی آنها سبب اقامت در چنین ویلاهای گردیده است.

نهایتاً، آخرین موضوعی که در خصوص موضوع امنیت باید خاطرنشان کرد این است که در ویلاهای ساحلی، بواسطه امنیت بالا، امکان اقامت خانواده یا برخی از اعضای خانواده بصورت کم تعداد، کاملاً میسر است. اما در ویلاهای جنگلی، بمنظور ایجاد امنیت، باید بصورت پرتعداد از این ویلاهای استفاده نمود تا از این طریق، ضریب امنیتی ساکنان افزایش یابد.  با خرید ویلا در چمستان به خانه رویایی خود دست یابید.

5. از نظر قیمت

قیمت هر کالا یا مجموعه ای، به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. در خصوص مقایسه قیمتی ویلاهای ساحلی و جنگلی، باید خاطرنشان کرد که عموماً به دلیل حجم سرمایه گذاری صورت گرفته در ویلاهای ساحلی و نزدیکی آنها به مراکز شهری و تفریحی و سایر امکانات سیاحتی، قیمت این ویلاها، بطور معناداری بیشتر از ویلاهای جنگلی است. البته ممکن است ویلای جنگلی، بخاطر موقعیت خاص خود و امکاناتی که از آنها بهره مند است، قیمت بالایی در مقایسه با بسیار از ویلاهای ساحلی داشته باشد. موضوع فاصله از مراکز تفریحی و شهری هم آیتم دیگری است که قیمت ویلاها را تحت تاثیر قرار می دهد. طبیعتاً ویلاهایی که دورافتاده تر باشند، قیمتهای کمتری دارند.

 ارتباط قیمت و منطقه

یکی از موضوعات مهم دیگر در خصوص قیمت ویلا اعم از ساحلی یا جنگلی، منطقه ای است که ویلا در ان مستقر شده است. برخی از شهرستانها برخوردار از جاذبه های خاص گردشگری هستند که وجودشان باعث افزایش قیمت ویلاهای ساحلی و جنگلی مستقر در آن نواحی می گردد. بعنوان مثال، ویلاهای شهرستان چمستان، بدلیل برخورداری از بناهای تاریخی، قلعه نارکل، آبشار دوابسر، روستای زیبای نور با خانه‌های سنتی و دیوارهای سنگی و پشت‌بام‌های چوبی زیبایش ، پارک ملی حفاظت شده گلستان، و سواحل زیبایش، طبیعتاً در مقایسه با ویلاهای مناطقی که بجز جنگل یا ساحل، جاذبه دیگری ندارند، از ارزش بالاتری برخوردار خواهد بود.

بیشتر بخوانیم: انواع بافت زمین و اهمیت آن برای ساخت ویلا در شمال

جمعبندی کلی مقایسه ویلای ساحلی با ویلاهای جنگلی

آنچه به اختصار در رابطه با ارزیابی مقایسه ای ویلاهای ساحلی و جنگلی بیان گردید، شمائی کلی از امکانات و تاسیساتی بود که، در سواحل زیبای شمال در اختیار گردشگران قرار دارند. واقعیت این است که هر یک از ویلاهای ساحلی یا جنگلی، مزایا و معیاب خاص خود را دارند که به برخی موارد اشاره گردید. طبیعتاً ماهیت کاربری این دو نوع و یلا از یکدیگر متفاوت است که هرکدام طرفداران پر و پا قرص خود را دارند. همیشه کسانی هستند که حس ماجراجوئی دارند و یا عاشق طبیعت جنگلی هستند و یا خواهان دوری از شلوغی و سر و صدا می باشند و تمایل دارند تا مدتی در دل طبیعت بدور از هیاهو لذت آرامش را تجربه نمایند. این قبیل افراد، به یقین، و علی رغم امکانات کمتر ویلاهای جنگلی، ترجیحشان خرید ویلا در شمال و اقامت در چنین ویلاهایی خواهد بود.

اما گروهی دیگر ممکن است که بدنبال تفریحات آبی و دسته جمعی باشند و استفاده از تجهیزات مدرن و لوکس در کنار دریا برایشان ارزشمندتر باشد. طبیعتاً این گروه از افراد، ویلاهای ساحلی را علی رغم قیمتهای بالاترشان، ترجیح خواهند داد.

1402/04/19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوست داری اولین نفری باشی که از ویلا های با قیمت های شگفت انگیز خبر داره!؟

شمارتو بزار و منتظر باش