لوگو املاک آرام
موقعیت ملک در شمال

موقعیت ملک چگونه تعیین می‌شود و چه ویژگی‌هایی دارد؟

آیا به دنبال خرید یک ویلا در شمال هستید و با مفهوم “موقعیت” برای ملک خود روبرو شده‌اید؟ در واقع، موقعیت یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده ارزش یک ملک است، به خصوص در مناطقی مانند شمال کشور که دارای مناظر زیبا، آب و هوای دلنشین و فضای سبز هستند. با انتخاب موقعیت مناسب، شما می‌توانید از ارزش ویلا خود بهره‌مند شوید و در عین حال از زیبایی‌های طبیعی منطقه لذت ببرید. در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت و شما را با ویژگی‌های یک موقعیت عالی برای ویلا در شمال آشنا خواهیم کرد. با املاک آرام همراه شوید.

مفهوم موقعیت ملک:

در واقع، موقعیت ملک به موقعیت جغرافیایی ملک نسبت داده می‌شود. به عبارت دیگر، موقعیت ملک به جایی اشاره دارد که ملک در آن قرار گرفته است. در بازار مسکن، اصطلاحات مختلفی برای توصیف موقعیت ملک وجود دارد که هر یک به نوعی به ویژگی‌های مختلف ملک اشاره می‌کنند. املاک شمال، جنوبی،املاک شرقی، غربی، املاک دوبر یا چند بر که در ادامه به هریک اشاره خواهیم داشت. موقعیت ملک می‌تواند به ویژگی‌های مختلفی مانند اقلیم، دسترسی به خدمات و مراکز تفریحی، جهت آفتاب، منظره طبیعی و … اشاره داشته باشد. در انتخاب ملک، موقعیت آن یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه کرد.

موقعیت ویلا در یک منطقه

اگر قصد خرید ویلا یا آپارتمان در منطقه شمال کشور در نظر داشته باشید که موقعیت ملک چیست و باید چه موقعیتی انتخاب کنید که نه خیلی گرم و نه خیلی سرد باشد. در اقلیم‌های سرد، خانه‌های جنوبی بیشترین نور و گرما را در طول روز دریافت می‌کنند، به همین دلیل می‌توانند بهترین موقعیت را برای خرید ویلا در شمال داشته باشند. با این خرید می‌توانید هزینه برق و گاز مورد نیاز برای گرمایش و سرمایش را کاهش دهید. همچنین، موقعیت ملک روی میزان انرژی مورد نیاز، مصرف انرژی توسط پکیج‌های سرمایشی و گرمایشی، تعداد لامپ‌های مورد نیاز و … تأثیر بسزایی دارد.

برای مثال، اگر ملک شما در یک منطقه سرد و کوهستانی واقع شده است، شما به دنبال موقعیتی هستید که بتوانید از گرمای طبیعی خورشید در زمستان استفاده کنید. از طرفی، در مناطق گرم و خشک، شما باید موقعیتی را انتخاب کنید که در طول روز بیشترین سایه را داشته باشد تا از آفتاب نیمه‌روزی در تابستان در امان باشید.

موقعیت ملک از لحاظ نورگیری

موقعیت ملک از لحاظ نورگیری :

موقعیت ملک به معنای موقعیت جغرافیایی آن است، یعنی محل قرار گرفتن در نقشه. این موقعیت می‌تواند به شدت بر روی کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد، به خصوص در مورد نورگیری و روشنایی مناسب در ساختمان. یکی از مهمترین عواملی که باید در انتخاب موقعیت ملک توجه کنید، نورگیری ساختمان است. ساختمان‌هایی که دارای نور بیشتری هستند، زیبایی بیشتری دارند و باعث ایجاد فضایی خنک و دلنشین می‌شوند. همچنین، نورگیری مناسب می‌تواند به شما در صرفه جویی در مصرف برق کمک کند. در مقابل، ساختمان‌هایی که دارای نور کمتری هستند، می‌توانند فضای خنکی ایجاد کنند و به مصرف بیشتری از برق نیاز داشته باشند.

بیشتر بخوانیم:سند تک برگ چیست و چه تفاوت های با سند شورایی و سند منگوله دار دارد؟

نکاتی که در نظر گرفتن موقعیت ملک برای خریداران و فروشندگان مهم است.

در انتخاب یک ویلا برای خرید یا اجاره، علاوه بر نکاتی که در مورد نورگیری و روشنایی منزل ذکر شد، باید به نکات دیگری هم توجه کرد.

۱- موقعیت مکانی: یکی از عوامل مهم در تعیین ارزش طوری که ملکی که در منطقه‌ای با موقعیت خوب قرار دارد، ارزش بیشتری دارد.

۲- وضعیت سند: وضعیت سند ملک، باید قبل از خرید یا اجاره دقیقا بررسی شود. در صورتی که سند ملک قابل قبول نباشد، ممکن است در آینده مشکلاتی برای شما به وجود آید.

۳- وضعیت ساختمان: نوع ساخت و ساز ساختمان، باید بررسی شود. ساختمانی که سالم و باکیفیت باشد، ارزش بیشتری دارد.

۴- نوع و تعداد اتاق‌ها: نوع و تعداد اتاق‌های ملک، نیازهای شما را باید برآورده کند. درضمن، تعداد اتاق‌ها در تعیین قیمت ملک مهم است.

۵- تجهیزات و امکانات: برای مثال ملکی که به امکاناتی مانند پارکینگ، آسانسور، آبگرمکن و… دسترسی دارد، ارزش بیشتری دارد.

انواع ملک با توجه به موقعیت جغرافیایی

برای تعیین موقعیت یک ملک از نظر جغرافیایی، می‌توان از اصطلاحات مختلفی استفاده کرد که هر یک به نوعی به ویژگی‌های مختلف ملک اشاره می‌کنند.

  • املاک شمال و جنوبی
  • املاک شرقی و غربی
  • املاک دوبر یا چند بر

یا همچنین، املاک دوبر یا چند بر به ملک‌هایی اشاره دارند که در ارتفاعات و مناطق کوهستانی واقع شده‌اند و از چندین جهت می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. این اصطلاح می‌تواند نشان دهنده ویژگی‌هایی مانند منظره طبیعی، آب و هوای خنک و سرد، فاصله تا مراکز شهری، دسترسی به مراکز تفریحی و … باشد. در ادامه به هر یک از مفاهیم اشاره خواهیم داشت.

موقعیت شمالی و جنوبی

در انتخاب ملک، موقعیت آن یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه کرد. املاک شمال و جنوبی به ملک‌هایی اشاره دارند که در نواحی شمالی یا جنوبی شهر واقع شده‌اند. در مورد سازه‌هایی که حیاط آنها در جلوی سازه قرار دارد و رو به کوچه و خیابان هستند، به آنها خانه‌های شمالی می‌گویند. این اصطلاح به ویژگی‌های مختلفی اشاره دارد که می‌تواند برای سازه‌های دیگر نیز صدق کند، مانند دسترسی به نور طبیعی، دسترسی آسان به خیابان و کوچه، دید به شهر و … .

اما املاک جنوبی نیز همان خصوصیات را دارند؛ اما با تفاوتی که حیاط آنها در قسمت پشت سازه قرار دارد و نورگیری حیاط کم است. به همین دلیل، در این املاک به جای اصطلاح خانه شمالی، از اصطلاح خانه جنوبی استفاده می‌شود.

املاک شرقی و غربی

موقعیت ملک از نظر جهت‌بندی واقعیتی است که در املاک شرقی و غربی بیان می‌شود. املاک غربی یا شرقی به ملک‌هایی اشاره دارند که در نواحی غربی یا شرقی شهر هستند. در املاک شرقی، ساختمان بگونه‌ای قرار دارد که صبح و ظهر نور طبیعی بیشتری درون ساختمان وارد شده در این ساعات، سازه بسیار روشنتر است. در املاک غربی، نور طبیعی در زمان عصر و شب وارد ساختمان می‌شود و بنابراین در این ساعات، ساختمان روشن‌تر است.

اگر قصد خرید ویلا در نور یا چمستان یا هر منطقه دیگر از شمال را دارید، قبل از خرید، موقعیت آنرا بطور جدی مورد بررسی قرار دهید. این موقعیت، نه تنها بر روی نورگیری و روشنایی ساختمان تاثیر دارد، بلکه می‌تواند بر روی ارزش ویلا و همچنین سهولت دسترسی به خدمات و امکانات شهری تاثیرگذار باشد. بنابراین، در انتخاب ملک مناسب، باید به موقعیت آن و خصوصیات مرتبط با آن توجه کنید و با تحقیقات دقیق و مشاوره با کارشناسان خبره املاک آرام ، بهترین تصمیم را بگیرید.

ملک‌های دوبر و چندبر

در ملک‌های دوبر و چندبر، دسترسی آسانی به خدمات و امکانات شهری وجود دارد . به همین دلیل ارزش و قیمت این نوع موقعیتهای ملکی نسبت به ملک‌های دیگر بیشتر است. در ملک‌های دوبر و چندبر، معمولاً دو یا چند ورودی و خروجی وجود دارد که به این امر کمک می‌کند که افراد بتوانند به راحتی و بدون ایجاد ترافیک و آلودگی هوا به ملک دسترسی پیدا کنند. از طرفی موقعیت جهت بندی ملک را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که فضای داخلی آن بهترین نورگیری ممکن را داشته باشد. به همین دلیل، معمولاً اتاق‌ها و فضاهای دیگری که به نور بیشتری دسترسی دارد، برای استفاده روزانه انتخاب می‌شوند.

دوبر بودن ساختمان ارزش ملک را می افزاید .پس بهتر است با طرح  نقشه حرفه‌‌ای بیشترین استفاده را از موقعیت ملک داشته باشید. با تجربه ای که مشاوران املاک و کارشناسان مسکن در این زمینه دارند، می‌توانند به شما در انتخاب ملک مناسب کمک کنند.

با هم بخوانیمسند مالکیت عرصه و اعیان چیست؟

تأثیر موقعیت بر ارزش ملک چه می‌تواند باشد؟

موقعیت ملک به عنوان یکی از عوامل مهم در تعیین ارزش و قیمت ملک، تأثیر بسزایی دارد. برای خرید ویلا در چمستان یا هر نکته دیگری از شمال ایران، موقعیت ملک به شیوه‌های مختلفی می‌تواند بر قیمت آن تأثیر داشته باشد. در ادامه، به برخی از این عوامل اشاره می‌کنیم:

دسترسی آسان:

ملک‌هایی که دسترسی آسانی به خدمات و امکانات شهری دارند، معمولاً ارزش و قیمت بالاتری نسبت به ملک‌هایی دارند که دسترسی به خدمات و امکانات شهری در آنها سخت‌تر است. به عنوان مثال، ملک‌هایی که در نزدیکی مراکز خرید، پارک‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها قرار دارند، بیشترین ارزش را دارند.

جهت بندی:

معمولاً ملک‌هایی که در جهت شرق یا جنوب قرار دارند، نورگیری بهتری دارند و این امر باعث افزایش ارزش و قیمت آنها می‌شود. برعکس، ملک‌هایی که در جهت غرب یا شمال قرار دارند، نورگیری کمتری دارند و به همین دلیل ارزش و قیمت کمتری نسبت به ملک‌های دیگر دارند.

ارتفاع:

 ارتفاع ملک نیز می‌تواند بر ارزش آن تأثیر بگذارد. به طور کلی، ملک‌هایی با ارتفاع بالاتر، چشم‌انداز بهتری دارند و در نتیجه ارزش و قیمت بیشتری نسبت به ملک‌های دیگر دارند.

منظره:

منظره‌های زیبا و دلنشین می‌تواند بر ارزش ملک تأثیر بسزایی داشته باشد. معمولاً ملک‌هایی که دید به شهر، دریا، کوهستان و یا منطقه‌های سبز دارند، ارزش و قیمت بالاتری نسبت به ملک‌های دیگر دارند.

 

عوامل تعیین کننده یک موقعیت عالی برای ویلا :

ویلا‌هایی که دید به دریا، کوهستان یا مناطق سبز دارند، اغلب به عنوان ویلاهایی با موقعیت عالی شناخته می‌شوند. منظره‌‌های زیبا و دلنشین می‌توانند بر ارزش ویلا و نیز سطح رضایت مشتریان تأثیر بسزایی داشته باشند. خانه باغها یا ویلا‌هایی که دسترسی آسانی به خدمات شهری مانند مراکز خرید، دانشگاه‌ها، پارک‌ها و… دارند، اغلب ارزش بیشتری نسبت به ویلاهایی دارند که دسترسی به این خدمات برای آنها سخت‌تر است. قرار گرفتن ویلا در نزدیکی سواحل دریا، به معنای دسترسی آسان به فضای باز و تفریحی است. ویلا‌هایی که از سواحل دریافاصل کمی دارند، اغلب ارزش بیشتری نسبت به ویلاهایی دارند که فاصله ‌شان ازساحل زیاد است. ویلا‌هایی که در مناطق امن و بدون خطر جرم و جنایت قرار دارند، ارزشمندترند. در نهایت ویلاهایی که امکانات تفریحی مانند استخر، سونا و جکوزی دارند، اغلب ارزش بیشتری نسبت به ویلاهایی دارند که به این امکانات دسترسی ندارند.

موقعیت ملک از جهت نوع کاربری:

بر اساس نوع کاربری، املاک به سه دسته تجاری، اداری و مسکونی تقسیم می‌شوند. هر کدام از این نوع املاک کاربری خاصی دارند. به عنوان مثال، از ملک مسکونی فقط برای سکونت باید استفاده کرد و در صورت تخطی از این موضوع مشمول مفاد قانونی خواهید شد. املاک مسکونی شامل آپارتمان، خانه، ویلا و زمین‌های مسکونی هستند. این نوع املاک برای سکونت و زندگی خانواده‌ها به کار می‌روند.

املاک تجاری شامل مغازه، فروشگاه، سوپرمارکت، رستوران، کافی‌شاپ، سالن آرایشی و غیره هستند. این نوع املاک به عنوان مکان‌هایی برای کسب و کارهای تجاری و خدماتی به کار می‌روند.

املاک اداری مانند دفاتر، مراکز تجاری، کارخانه‌ها، بانک‌ها، شرکت‌ها و غیره هستند. این املاک هم برای کاربردهای اداری و مدیریتی به کار می‌روند.

توجه به نوع کاربری یک ملک، بسیار مهم است زیرا تعیین قیمت، نوع استفاده و احتیاجات مربوط به آن، بر اساس نوع کاربری آن تعیین می‌شود.

موقعیت ملک از جهت بافت:

بافت به معنای نحوه استفاده از فضاها، نوع معماری و طراحی خاص یک منطقه یا طراحی داخلی و خارجی ساختمان، مصالح ساختمانی، شیوه ساخت و ساز و … است. بر اساس بافت، املاک به دو دسته کلی بافت فرسوده و نوساز تقسیم می‌شوند. به عنوان مثال خانه‌هایی که سن سازه آن‌ها حداقل 50 یا 60 سال قبل باشد، به بافت فرسوده معروف هستند ساختمان هایی که ساخت آنها با گذشت زمان، به دلیل فرسایش و خرابی، نیاز به بازسازی و تعمیرات دارند. این نوع املاک معمولاً دارای طراحی و شیوه ساختمانی قدیمی‌تر، معماری منحصر به فرد و جذابیت‌های تاریخی هستند.

بافت نوساز به ملک‌هایی گفته می‌شود که به تازگی ساخته شده‌اند و از جدیدترین تکنولوژی‌ها و طرح‌ها استفاده شده است. این نوع املاک معمولاً دارای طراحی مدرن، شیوه ساختمانی نوین و امکانات پیشرفته‌تری هستند.

در واقع تعیین قیمت، نوع استفاده و احتیاجات مربوط به آن، بر اساس بافت ساختمان تعیین می‌شود. برای مثال، بافت فرسوده ممکن است نیاز به تعمیرات و بازسازی داشته باشد و بافت نوساز ممکن است هزینه ساخت بیشتری داشته باشد که باعث افزایش قیمت ملک می‌شود.

موقعیت ملک از جهت شمالی یا جنوبی بودن

نتیجه گیری:

در هنگام خرید ویلا یا آپارتمان، به موقعیت ملک و نورگیری آن توجه کنید. با توجه به اقلیم منطقه، باید موقعیتی را انتخاب کنید که به شما امکان استفاده از نور طبیعی بیشتری در طول روز و در نتیجه صرفه جویی در مصرف انرژی را بدهد. ویلاهای شمال ایران به دلیل ویژگی‌های طبیعی، مانند آب و هوای مطبوع، مناظر زیبا و دسترسی به دریا و کوهستان، از جمله محبوب‌ترین مقاصد برای خرید و سرمایه‌گذاری در ایران هستند. موقعیت ویلاها بسته به عواملی مانند نزدیکی به دریا، منظره، فاصله تا شهرهای مرکزی، دسترسی به امکانات و خدمات هم مهم است. همچنین، ویلاهایی که در مناطقی با آب و هوای مطبوع و خنک قرار دارند، برای استفاده به عنوان محل زندگی دائمی مناسب هستند و در نتیجه، نیز قیمت بالاتری دارند. ویلاهای دوبر و چند بر هم بسیار ارزشمندند بنابراین با طرح  نقشه حرفه‌‌ای بیشترین استفاده را از موقعیت ملک داشته باشید.

1402/04/29

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوست داری اولین نفری باشی که از ویلا های با قیمت های شگفت انگیز خبر داره!؟

شمارتو بزار و منتظر باش